השמן הכי טוב לבריאות

איזה שמן הכי טוב לבריאות שלכם

בתנ"ך נכתב טוב שם טוב משמן טוב, אך לנו יש מגוון שמנים להציע לכם שמוטב לאבד את שמכם הטוב למענם. בעניין של שמנים הגורם הכי חשוב הוא נוגד החימצון והטמפרטורה בה השמן מתחמצן למקרה שנרצה להשתמש בו לטיגון, מכיוון ששמן המתחמצן הוא ממש לא בריא לגוף שלנו.המבנה הכימי של השמנים ותכולת חומרים נוגדי חמצון בהם גורמים להשפעות בריאותיות שונות. איזה שמן הכי טוב לבריאות וממה כדאי להימנע?

השמן הכי טוב לבריאות

שמנים ונהנים

בחרנו להתמקד בארבעה סוגי שמן פופולריים (זית, קנולה, תירס ושומשום).  הזית, הקנולה,התירס והשומשום הינם שמנים שאנחנו מוסיפים בעצמנו למאכלים. ישנו בנוסף לשמנים שמנינו גם שמן הדקלים הנמצא בשימוש רחב בתעשיית המזון ומצוי בדברי מאפה למיניהם.

שמן זית:
שמן זה הינו היחיד מבין השמנים שניתן לקבל אותו מבלי שעבר זיקוק.השפעה על הכולסטרול: שמן זית תורם להורדת רמות הכולסטרול הרע, תוך כדי שמירה על רמות הכולסטרול הטוב.
השפעה על חמצון: שמן הזית פחות רגיש לחימצון מאשר שמנים אחרים, בנוסף הוא מכיל חומרים בשם פוליפנולים, שגם הם מגינים עליו בפני חמצון.
השפעה על דלקת: אחד מאותם פוליפנולים המצויים בשמן זית מפחית גם את התהליך הדלקתי.מחקרים הראו שתזונה העשירה בשמן זית גורמת לירידה בערכי לחץ הדם אצל מי שלוקים בלחץ דם גבוה, שיפור תפקוד השכבה הפנימית של כלי הדם שלנו וירידה במקרי מוות ממחלת לב. בנוסף, דיאטה עשירה בשמן זית הראתה שיפור בתפקוד הקוגניטיבי ובזיכרון הארוך והקצר.

שמן קנולה:
שמן קנולה מיוצר מגרעין הלפתית. בעבר הרחוק, כשהופק השמן מהגרעין בהרכבו הבסיסי, הוא הכיל 25% עד 50% של חומצת שומן אירוסידית (erucic acid). חומצת שומן זו הינה בעלת פוטנציאל לגרימת קרדיופטיה (מחלה של שריר הלב) . מדובר בשמן ייחודי בזכות הרכב השומנים שבו. הוא מכיל את הכמות הנמוכה ביותר של שומן רווי (שומן מן החי), חצי מהשומן הרווי שמכיל שמן הזית. 50% מתכולתו הינו שומן חד בלתי רווי (השומן שמרכיב 76% משמן הזית) ובנוסף הוא מכיל חצי מכמות השומן הרב-בלתי רווי, לעומת שמן תירס (כאמור, שומן זה, בכמויות גדולות, נוטה לחמצון) ומכיל אחוז גבוה של חומצת שומן אלפה לינולנית, אומגה 3 מהצומח.

שמן שומשום הוא שמן טבעי לסל ובדומה לשמן הזית הוא לא מחייב זיקוק. כ-50% משמן השומשום מורכב משומן-חד בלתי רווי (כמו בשמן זית), 40% משומן רב-בלתי רווי אומגה 6) ו-9% שומן רווי (שומן מן החי).
השפעה על רמת הכולסטרול: שמן השומשום עשוי להוריד את רמת הכולסטרול, בדומה לשמן זית ושמן קנולה. השפעה על חמצון: שמן השומשום עמיד בפני חמצון לא רק עקב כך שהוא מכיל כמות גבוהה של שמן חד-בלתי רווי אלא גם בגלל תכולתו של חומר ייחודי מונע חמצון בשם ששמולין.

שמן תירס:
שמן תירס נוצר מזיקוק של זרעי התירס.
השפעה על רמת הכולסטרול: הוא עשוי להוריד את רמות הכולסטרול הרע (LDL) אך יחד עם זאת גם להוריד את רמות הכולסטרול הטוב (HDL).

כתוב/כתבי תגובה