קפוא או טרי? עושים סדר בצלחת

מזון טרי לא תמיד טוב יותר מקפוא ויש סוגים שונים של מאכלים שדווקא מצליחים לשמור על הערכים התזונתיים שלהם לאחר בילוי ממושך תחת טמפרטורות נמוכות. במאמר הבא נעשה עבורכם סדר בכל הפרטים ונבין מה עדיף לאכול

פירות וירקות צריכים להיות חלק בלתי נפרד מהתזונה היומית שלכם. כדאי לשלב לפחות 5 צבעים שונים של פירות וירקות בכל יום, כמו גם לעודד ילדים לצרוך אותם כבר מגיל צעיר. הורים נדרשים להראות דוגמא אישית בכל הנוגע לאכילת פירות וירקות כתחליף למתוקים, להסביר גם לדור הבא על החשיבות של מגוון התוצרת החקלאית ולנסות להשיג כמה שיותר פריטי מזון טריים.

עם זאת, פירות וירקות קפואים בהחלט יכולים להיות לא פחות בריאים מאשר מזון טרי. הסיבה לכך קשורה לאופן שבו פירות וירקות קפואים שומרים על רמות גבוהות של ויטמינים ונוגדי חמצון שתפקידם להילחם בסרטן. צריכת נוגדי החמצון יעילה לשיפור תפקודי המוח, מראה העור והראייה והיא נמצאת בעיקר בירקות טריים כמו פרחי ברוקולי, אוכמניות וגזר.

כמו כן, ירקות ופירות טריים שנרכשים ברשתות השיווק עלולים לאבד מהערך התזונתי שלהם בגלל שלא תמיד ברור כמה זמן הם עמדו שם. אפילו אם הסחורה מוחזקת במקרר, היא לעיתים מאבדת מערך התזונתי החשוב. בעיה כזו לא קיימת עם ירקות ופירות קפואים כי הם נשמרים בטמפרטורות נמוכות לכל אורך תהליך השיווק וההפצה.

מה ניתן להקפיא לשימושים חוזרים?

יתרון לא פחות משמעותי של חלק מחומרי הגלם המשמשים לאפייה, טיגון ובישול הוא שניתן להקפיא אותם לשימוש חוזר. זה המצב למשל עם בצק לפיצה שבו אפשר להשתמש כמה פעמים בלי לחשוש, וכמובן להקפיא את שאריות הפיצה מהמגש, או עם ירקות קפואים מהסוג של שעועית, אפונה ופטריות.

בבישול ירקות מקבלים את אותם ערכים תזונתיים גם אם הם עברו הקפאה וגם אם הם נקנו טריים. מצד שני, רק אוכל קפוא מאפשר אכילה לכל אורך השנה. הוא אידיאלי לא רק לשימושים חוזרים אלא גם עבור מי שרוצה ליהנות ממאכלים עונתיים מהסוג של תירס, אפונת גינה וכרוב ניצנים. אמנם קיימים פערי טעם מסוימים שנובעים מאיכות התוצרת החקלאית ומההבדלים בין המותגים עצמם, אך מבחינה תיאורטית הם אמורים לספק את אותו ערך מוסף.

הבעיה האמיתית היא עם שניצלים מהצומח. הם דווקא כן מלאים בחומרים משמרים ולא מומלצים בכלל בהשוואה למרכיבים טריים. עדיף לוותר על שניצלים קפואים וכדאי לבדוק היטב את רשימת החומרים שנמצאים בתוכם. לרוב נגלה שכמעט ואין בהם ערכים תזונתיים אמיתיים אלא רק המון חומרי טעם, מלח וחומרים משמרים.

כמובן שירקות שנקטפו סמוך לאכילה הם הבריאים ביותר, אך רובנו לא מתפרנסים מחקלאות או חיים בשדה. כתוצאה מכך, מוצרים קפואים עשויים להוות אלטרנטיבה בריאה למזון הטרי ולהיות טובים באותה מידה ואף עדיפים.

כתוב/כתבי תגובה